Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(2)
Forma i typ
Książki
(2)
Dostępność
dostępne
(2)
Placówka
WP130 (św. Wincentego 85)
(2)
Autor
Gajda Janusz (1933- )
(1)
Kwiatkowska Henryka
(1)
Lewowicki Tadeusz (1942- )
(1)
Rok wydania
2000 - 2009
(2)
Kraj wydania
Polska
(2)
Język
polski
(2)
Temat
Edukacja medialna
(1)
Kultura masowa
(1)
Nauczanie
(1)
Nauczyciele
(1)
Pedagogika
(1)
Wychowanie
(1)
Środki masowego przekazu
(1)
Temat: czas
1989-
(1)
Gatunek
Materiały konferencyjne
(1)
2 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 6904 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Rozdz. VII zawiera wybór tekstów innych aut.
Bibliogr. s. 215-[219].
Tekst częśc. tł. z ang.
Nie bez powodu Ministerstwo Edukacji Narodowej wprowadziło do szkół obowiązkowy przedmiot - edukację medialną. Dynamiczny rozwój masmediów i hipermediów ma dominujące znaczenie w dokonujących się kulturowo przemianach. Media te decydują o istocie i charakterze kultury popularnej, intensyfikują procesy globalizacji, ale i sprzyjają procesowi odwrotnemu - personalizacji produkcji i odbioru. W niebywałym zakresie upowszechniają kulturę, zaspokajają i kreują potrzeby, zainteresowania, upodobania i nie pozostają bez wpływu na stymulowanie i przewartościowywanie postaw twórczych.Podręcznik ten powinien być wykorzystany przez nauczycieli liceów, studentów kierunków humanistycznych oraz naukowców.
Wstęp Rozdział I * Determinanty cywilizacyjne i kulturowe edukacji medialnej * Humanizm jako trwała podstawa edukacji i różne jego rozumienie * Dwa megatrendy rozwoju kultury jako wyzwanie edukacyjne * Kultura jako paidea (regnum homini) * Kultura jako towar * Mass media i hipermedia — podstawowe pojęcia * Treść i zakres pojęcia mass media i hipermedia * Przeciętny odbiorca, masy, publiczność, audytorium * Rola mass mediów i hipermediów w kreowaniu kultury popularnej * Miejsce sztuki we współczesnej kulturze — w tym sztuki popularnej * Popularność, czyli faktyczne dotarcie do potocznego odbioru, jako jeden z głównych czynników decydujących o rozwoju kultury * Wartości sztuki prezentowanej w mass mediach i hipermediach * Rozdział II * Dominująca rola mass mediów i hipermediów w kulturze * Oddziaływanie środków masowego przekazu — wybrane teorie i kierunki badań * Klasyczne teorie efektów komunikowania masowego * Teorie psychologiczne * Teorie socjologiczne * Teorie kulturowe * Teoria „użytkowania i korzyści” oraz socjalizacyjna funkcja środków masowego przekazu * Badania „użytkowania i korzyści” * Koncepcja socjalizacyjnej funkcji mass mediów * Hipoteza luki informacyjnej * Wybrane modele procesu komunikowania * Model wszechmocy propagandy — 1939 * Model aktu perswazyjnego Lasswella — 1948 * Model dyfuzyjny Rogersa — 1962 * Model wspólnoty doświadczeń Schramma — 1954 * Model socjologiczny Rileyów — 1959 * Model społeczno-kulturowy Tudora — 1970 * Kulturotwórcze funkcje mass mediów i hipermediów * Sposoby manipulowania poprzez mass media * Media w kształtowaniu tożsamości narodowej i rozumieniu innych kultur * Ambiwalentna rola mediów masowych i multimediów w kształtowaniu tożsamości kulturalnej i narodowej * Mass media a zrozumienie innych kultur * Rola mediów regionalnych w stymulowaniu rozwoju kultury, praworządności i integrowaniu środowiska * Rozdział III * Znacząca rola mass mediów w edukacji * Zagrożenia edukacyjne w odbiorze mass mediów * Szanse edukacyjnego wykorzystania mass mediów i hipermediów w skali mikro i makro * Orientowanie w globalnych problemach współczesnego świata * Mass media i hipermedia w kształceniu instrumentalnym * Media w edukacji autotelicznej * Aspekt pedagogiczny odbioru mediów * Rozdział IV * Swoistość mass mediów i ich oddziaływanie wychowawcze * Trzy okresy w badaniach i krytyce mass mediów * Książka i prasa — najstarsze środki masowego przekazu * Historia umasowienia książki i prasy * W kręgu problematyki kultury literackiej * Podstawowe gatunki publicystyczne * Komiks jako typowe zjawisko kultury popularnej * Film jako sztuka i środek masowego przekazu * W kręgu dyskusji wokół filmu jako sztuki * Język filmu * Rodzaje i gatunki filmowe * Radio i telewizja — najpotężniejsze środki masowego przekazu * Właściwości radia * Radio jako środek masowego przekazu * Właściwości radia jako swoistego rodzaju sztuki * Formy i style audycji radiowych * Radio i jego przemiany w epoce telewizji * Telewizja — zakres pojęcia * Swoistość telewizji i jej język * Zmiany w stosunku widzów do telewizji i sposobu jej odbioru * Rozdział V * Media jako swoiste środowisko wychowawcze współczesnego człowieka * Rodzaje i specyfika wpływu oraz czynniki warunkujące jego skuteczność i zasięg * Odbiór treści prospołecznych i aspołecznych przez dzieci * Dziecko wobec mediów — aspekt pedagogiczny problematyki * Rola wzorów osobowych i sytuacji w kształtowaniu postaw * Granice wolności mediów i prawa do informacji — aspekt moralny i edukacyjny * Rozdział VI * Hipermedia — komputer i Internet jako nowoczesne środki komunikacji * Technologia i społeczeństwo informacyjne * Komputer w edukacji * Sieć globalna — Internet * Szanse, zagrożenia i wynaturzenia w wykorzystywaniu komputeryzacji i sieci informacyjnej * Rozdział VII * Wybór tekstów * Dominic Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej * Marshall McLuhan, Przekazem jest przekaźnik * Antonio Pasquali, Mass media a problem równości kultur * Stefan Żółkiewski, Obieg społeczny literatury a problem publiczności * Michał Szulczewski, U podstaw genologii dziennikarskiej * Jan Trzynadlowski, Sztuka wyklęta. Pornografia? * Kazimierz Dobrzyński, O kulturze słuchania radia * Edgar Morin, Dusza kina * Aleksander Kumor, Formy wideo-artu * Kodeks Telewizyjny USA * Byron Reeves, Clifford Nass, Wnioski dotyczące zjawiska utożsamiania mediów z rzeczywistością * Derric de Kerckhove, Cyberprojekt. Kryteria projektowania cyberaktywności * Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 547, 2970, 2971 (3 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej